GKB voor hulp bij schulden

Heb jij geldproblemen of veel leningen en wil jij van je schulden af? De GKB voor hulp bij schulden is de eerste stap naar een schuldenvrije toekomst!

Ooit gehoord van de GKB voor hulp bij schulden?

De Gemeentelijke Krediet Bank (GKB) is een instantie die erop gericht is om mensen met geldproblemen verder te helpen. Indien jij geldproblemen hebt kun jij dus ook naar de GKB stappen. Elke gemeente heeft een GKB, dus je kunt van tevoren bekijken bij welke GKB jij terecht kunt. Je kunt langs gaan bij deze vestiging zonder dat je van te voren een afspraak hoeft te maken. Jij wordt dan te woord gestaan door een professional die het doel heeft om jou verder te helpen. Hoe deze hulp eruit gaat zien is afhankelijk van je eigen wensen en de situatie uiteraard. Hoogst waarschijnlijk heb jij er dus baat bij om advies te vragen aan de GKB als jij met schulden kampt.

Taboe opheffen met GKB voor hulp bij schulden

In Nederland rust er nog steeds een taboe op schulden. Schulden zijn niet geaccepteerd en mensen met schulden zouden hun zaken niet goed op orde hebben. Echter zijn er veel situaties waarin de schulden niet te voorkomen zijn of dat er andere zaken meespelen die invloed hebben op iemands financiële situatie. Bovendien heeft het grootste deel van de Nederlanders een betalingsachterstand, dus je bent zeker niet de enige. Het probleem met het taboe op schulden is dat de schulden verzwegen worden en dus ook niet aangepakt. Mensen steken dus hun hoofd in het zand. Dit is een slechte zaak en de GKB wil graag voorkomen dat dit soort situaties verergeren. Daarom staan zij open voor iedereen die enige vorm van schulden heeft en ook voor advies of preventie kun je bij de GKB terecht.

Op wat voor manier GKB voor hulp bij schulden?

Jij vraagt je misschien af hoe de GKB kan helpen bij schulden en wat dat voor jouw persoonlijke situatie zou kunnen beteken. Echter is de wijze van hulpverlening bij schulden afhankelijk van de situatie en wordt er dus per geval gekeken wat een aantrekkelijke oplossing zou kunnen zijn. Wel zijn er een aantal oplossing die sowieso worden overwogen wanneer er sprake is van schulden. Daarbij wordt er qua werkwijze voornamelijk een onderscheid gemaakt tussen ernstige en minder ernstige schulden. Een gesprek moet uitwijzen hoe ernstig de situatie is en dus ook de maatregelen.

GKB voor hulp bij ernstige schulden

Ernstige schulden zijn vaak schulden waarbij het overzicht verloren is geraakt, of waarbij de persoon in kwestie zelf niet meer in staat is om de schulden op een aanzienlijke termijn terug te betalen. Bij ernstige schulden zijn er een aantal dingen die de GKB kan doen. Een eerste optie is saneringskrediet. Saneringskrediet is één nieuwe lening om de oude leningen af te betalen. Op die manier wordt de GKB je nieuwe en enige schuldeiser, tegen aantrekkelijke voorwaarden. Er worden dan duidelijke afspraken gemaakt over op wat voor termijn jij de betalingen moet doen en onder welke voorwaarden. Indien saneringskrediet niet mogelijk is, omdat de schuldeisers niet akkoord gaan met een lager bod, of omdat jij niet in aanmerking komt voor saneringkrediet, dan is er de WSNP. De WSNP staat voor Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen en is het rechterlijk traject. Dat betekent dat voor jou bepaald wordt hoeveel jij moet terugbetalen en op welke termijn en er wordt een budget bepaald. Meestal betekent dat dat jij gedurende drie jaar moet leven volgens de regels van de WSNP, waarna jij schuldenvrij verklaard wordt.